خواستگاه کونگ فو
((خواستگاه کونگ فو))
"امروزه وخصوصا در عصر معاصر"کونگفو را:غالبارشته ای رزمی وجنگی
میدانند که ابزاری برای مبارزه و اعمال زور و قدرت فیزیکی بر دیگران است
وصد البته که این باورغلط بسبب ناآشنایی افراد با این هنر:نفیس و تاریخی
است.وهمینطورکونگفو.را ورزشی انحصاری منصوب به یک نژادخاص میدانند
که مبداء و خواستگاه آن ممالک شرقی و خصوصا((چین))است که البته این
نظریه نادرست است ونیازمند به تجزیه وتحلیل است که ما بصورت اجمالی
آنرا تشریح خواهیم کرد.ابتدا باید به این موضوع توجه داشت که پیش از
واردشدن به عرصه ی فراخ هنرهای رزمی ابتدا بایدقالب و بطن آنرا بطور
پایه ای و پلکانی موردمطالعه قراردهیم "وازآنجاییکه هر ایده ای پیرو هدف
خاصی است و در چارچوب وحول محور معینی طی طریق میکندما نیز
باید هدف ازآموختن این هنر غنی وباستانی را بشناسیم و بر ما تفهیم
شود که این مکتب"برچه پایه هایی بناگردیده وچه خط مشی را دنبال
میکند.اصلی ترین معیار و مایحتاج کونگفو((تزکیه نفس))و رسیدن به مدارج
متعالی درونی نهفته در روح فرد است که این نیروی روحانی در قالب هر
شخصی بطور ناخودآگاه و خدادادی نهادینه گشته و نطفه کرده است که
نیازمند:کشف و تقویت است که هدف این هنر نیز تقریب روح و جسم در
موازات معنوی با یکدیگر است که شما با پروراندن روح و افکار خود میتوانید
مقام معنوی خود را ارتقاء داده وبه مراد روحانی خود برسید و ازآنجاییکه
این هنر"یک هنر درونی است و چونان:تخته سیاهی است که برای کسب
مفاد وبهره بردن ازآن باید"هرگونه آثار سوء را ازآن برچینیم تا با بی آلایش
گشتن آن شرایط برای استفاده ازآن مهیاشود"هنرجوی این رشته نیز
ابتدا باید:روح و روان وافکار خودرا از:پلیدی و آلایشات دنیوی پاک سازد
وهمچنین افکار خود را از حصر تعصبات وافکار انحرافی که موجب بی بهره
ماندن انسان از میوه ی روح میشود رها سازد و ذهن خودرا وادار به
اندیشیدن و خردآموزی کند"تا جسم انسان مطیع روح معنویش گردد و از
یوغ و سلطه ی مادی و دنیوی خود بیرون آید.
کونگفو نیز:با الهام گرفتن از روح جاری در طبیعت در صدد رسیدن به مقام
شامخ معنوی است که درون بشر"خفته است و در انتظاردستی است تا
آنرا به خود متصل سازد و از چشمه ی لایتناهی آن سیراب گردد.
"اگر به ریشه های دینی و آموزه های مذهبی نگاهی بیاندازیم بروشنی
درمیابیم که:هدف ازبعثت پیامبران بسوی بشر:(نجات بشر از خلصه فانی
و پست و فرومایه دنیوی است و همواره ایشان بر این موضوع ساعی بودند
تا پیام خداوند را که رسیدن به((معنویت و خردگرایی))است در روح و ذهن
بشر نهادینه کنند.
ازآنجاییکه روح سالم نیازمند جسمی سرزنده و سالم است این هنرتلاش
میکند تا اجماع امکانات را برای مواسات روح وجسم مهیا کند و برای به
ثمر رساندن این نهال از نیروی خفته در کائنات مدد میگیرد که خواستگاه
این ایدئولوژی ها و نظریات :سرزمین باستانی و غنی پارس است که
همواره مهد علم و ادب در میان ممالک گیتی بوده و در زمینه ی علم وآثار
معنوی و روحانی طلایه دار و سرآمد این عرصه بشمار میاید که البته
جهانیان نیز بدان معترفند و همواره ممالکی که خود را داعی این سبک و
عرصه میدانند از دریای جوشان این مرز و بوم ارتزاق کرده و نزد کبار وبزرگان
ما تلمذ میکرده اند.اما متاسفانه در قرون نچندان دور که دوران بغرنج و
حساس سرزمین ما بود و همچنین کشور سرگرم در جنگهای تحمیل شده
و بسیاری از مشکلات مشقت بار مملکت داری بود"و همواره با:سقوط
پادشاهان و سلسله ها ونبردهای داخلی دست و پنجه نرم میکردایشان
نیز از این برهه زمانی حساس کمال سوء استفاده را برده و مشغول ترویج
این هنر در میان ممالک خود شده و رشته های تنیده و آماده آنرا در انحصار
خود درآوردند که تاکنون نیز این امر ادامه دارد که زمینه این سوء استفاده
گری ها حتی در آثار شعرا"و مورخان و اصحاب ادب نیز به وضوح به چشم
میخورد که این آریاییها بودند که سنگ بنای این عمارت را گماشتند و
شاگردانی را از سراسر گیتی به کمالات روحی و معنوی رساندندوصد
البته که کشور((چین))نیز از این مسئله استثناء نبود.
"بطور مثال میتوان معابد و آثار موجود در چین را با آثار باستانی بجا مانده
از سرزمین خودمان در ترازوی قیاس بگماریم که بطور ملموس و مبرهنی
این کاور کردن و کپی برداری را در این بین و توسط سرزمینهای شرقی
و خصوصا ((چین))در خواهید یافت.
برای مثال:((معبد اژدها))یا ((بنای داشکسن))و آثار بجامانده در سقف و
دیوارهای آن"گواهی بیطرف بر این مدعاست و الواح و سنگ نوشته های
نادر یافت شده این موضوع را توثیق میکند که همواره گردشگران و حتی
بزرگان و اهل ادب چین برای کسب اطلاعات در زمینه ی هنرهای رزمی
و چه در علم و فلسفه و منطق ویا نجوم شناسی و حیطه ی ادبی به این
منطقه ی غنی عزیمت کرده و از بقایای بجامانده از آن استفاده میکنند
و صد البته که شرح جامع و کامل این مسئله نیازمند فضای فراخ تر است
و بیان مختصات آن در نگارش نمیگنجد.
معبد اژدها یا((بنای داشکسن))در شهر زنجان"
نمای معبد اژدها در(چین) که تمام نقوش حکاکی
شده روی این دیوار کاملا برگرفته از(معبداژدها)
در شهر باستانی زنجان است که تمام آثار سطح
آن توسط معماران ایرانی صورت گرفته است.
بنایی ساخته شده در کوه((چین))
بنایی در دل کوه ساخته شده در((ایران))
((به قلم)):ناصرمیدانی))
پل ارتباطی:nasermeidani@mailfa.com
شماره تماس:((09196893649))
- ۹۵/۰۱/۱۳